Jak vybrat běžecký trenažer

Běžecký trenažer neboli také běžecký pás je fitness stroj, který simuluje přirozený pohyb, běh a chůzi, v podmínkách interiéru. Cvičí na něm prakticky celá populace nehledě na pohlaví a věk, od teenagerů přes profesionální sportovce až po seniory. Jeho obliba mezi uživateli všech kategorií a výkonnostních skupin stále roste. Běžecký trenažer se řadí mezi nejoblíbenější a nejprodávanější domácí fitness stroje a současně je i běžnou součástí všech moderních fitcenter a posiloven, ale i rehabilitačních ústavů.

Je všeobecně známo, že běh má kladný dopad na zdraví člověka a ve své podstatě se jedná o jednu z nejpřirozenějších pohybových aktivit, kterou svým způsobem můžeme považovat za prevenci civilizačních chorob a  na kterou bychom při dnešním uspěchaném a stresujícím způsobu života určitě neměli zapomínat.

Běžící pás je trenažer běhu, popřípadě chůze a je určen pro kondiční běhání či pro nabírání fyzické kondice. Při pravidelném využívání běžeckého pásu dochází rovněž ke spalování tuků a redukci hmotnosti a také k posilování srdeční činnosti a plic.

Jeho nespornou výhodou je fakt, že je vhodný prakticky pro každého. Profesionální sportovci běžecký trenažer využívají pro udržení dokonalé fyzické kondice, pro rekreační běžce je ideálním pomocníkem hlavně v zimním období, kdy jsou nepříznivé klimatické podmínky, a své opodstatnění běžecký trenažer poskytuje i v rámci rehabilitačního cvičení po různých úrazech a operacích pohybového aparátu. Senioři mohou běžecký pás využívat v rámci své pohybové aktivity pouze pro chůzi.

Pokud jste se rozhodli přestat vymlouvat na nedostatek času, pracovní vytížení nebo nepřízeň počasí a chcete konečně něco pravidelně dělat pro své zdraví, pak vše můžete vyřešit koupí nového běžeckého trenažeru.

My se vám výběr a koupi nového všestranného pomocníka v podobě běžícího pásu pokusíme co nejvíce usnadnit. Upozorníme vás na všechny podstatné parametry, které byste u běžeckých trenažerů měli sledovat. Pokud tak učiníte, získáte cvičící stroj, díky kterému vylepšíte nebo si udržíte již nabytou fyzickou kondici, stroj, který vám pomůže se spalováním tuků, rehabilitací a v neposlední řadě stroj, který se bude podílet na vašem dobrém zdravotním stavu i psychické pohodě.

Správný výběr běžeckého pásu by se v prvé řadě měl odvíjet od toho, pro koho je určen. Jiný pás je vhodný pro zkušeného aktivního sportovce, jiný pro sportovce začínajícího.

K hlavním parametrům, podle kterých tento typ cvičícího stroje nutno vybírat, patří váha a výška osoby, která bude stroj využívat a také fakt, jak často a jak intenzivně bude pás využíván.

KDE BUDE POUŽÍVÁN

Z hlediska použití je možné běžecké trenažery rozdělit do tří základních skupin, jsou to domácí běžecké pásy, klubové běžecké pásy a profesionální běžecké pásy.

V domácnosti

Do kategorie domácích běžeckých pásů, určených pro osobní použití, spadají ty, které jsou vhodné do domácích posiloven, obýváků, pracoven i jiných místností v bytě nebo domě. Tyto fitness stroje jsou cenově dostupné, vykazují nízkou hlučnost a jsou snadno skladovatelné, což je pro tuto kategorii běžeckých pásu velmi podstatné. Na tomto typu pásu může zlepšovat svou kondici, popřípadě spalovat tuky celá rodina. Jedná se o kategorii běžeckých trenažerů, ze které budete s největší pravděpodobností vybírat i vy.

Doba použití by u běžných domácích trenažerů neměla v průměru překročit dvě hodiny denně.

V hotelu nebo klubu

Klubové běžecké pásy jsou určeny pro použití zejména v klubových a hotelových posilovnách, wellness centrech, penzionech a podobných zařízeních. Tyto stroje už jsou o něco dražší, adekvátně k ceně nabízejí svým uživatelům více funkcí.

Ideální doba použití je pro tyto stroje je stanovena na čtyři až šest hodin denně.

Ve fitness centru

Do kategorie profesionálních běžeckých pásů se řadí vysoce kvalitní a drahé stroje s dlouholetou zárukou. Vyzkoušet si je můžete v renomovaných fitcentrech a posilovnách, jejichž bývají běžnou součástí.

Profesionální běžecké trenažery by měly bez problémů zvládat čtyřiadvacetihodinový provoz.

Hlavní rozdíl mezi domácími a profesionálními běžeckými trenažery je v prvé řadě v jejich ceně, ve velikosti, v množství funkcí, které svým uživatelům nabízejí a v neposlední řadě také v odolnosti. Pro domácí použití se profesionální stroje jeví jako zbytečné a nevhodné především kvůli nadměrným rozměrům a mohutné konstrukci. Nicméně pokud po běžeckém trenažeru tohoto typu toužíte a jste opravdu náročný sportovec, můžete si ho samozřejmě pořídit i vy.

S MOTOREM NEBO BEZ?

Bezmotorové běžecké trenažery

Bezmotorové běžecké trenažery pracují čistě mechanicky a zátěž se u nich nastavuje prostřednictvím magnetického odporu.

Běžecké pásy tohoto typu jsou menší, méně hlučné a jsou levné, což je pro mnohé uživatele velmi podstatné. Z hlediska využití jsou bezmotorové běžecké pásy vhodnější spíše pro chůzi, jestliže na nich plánujete opravdu intenzivně a často běhat, potom pro vás tento typ pásu není tou správnou volbou.

Běžecké trenažery s motorem

Motorové běžecké pásy jsou opatřeny elektromotorem. Tyto jsou v porovnání s bezmotorovými trenažery mnohem pohodlnější, svým uživatelům umožňují daleko efektivnější trénink a dokonalejší simulaci reálného pohybu, poskytují možnost přesného nastavení rychlosti i sklonu běžecké plochy.

Čím je motor silnější, tím je vyšší jeho výkon a díky tomu je vyšší i životnost samotného běžeckého trenažeru.

Výkon motoru běžeckých pásů výrobci udávají v koňských silách (HP) a nejběžněji se pohybuje v rozmezí 1,25 – 6 HP.

Abyste dokázali zvolit stroj s vhodným výkonem motoru, je třeba mít jasno v tom, jak často a jak intenzivně hodláte běhat, cvičit. Obecně platí, že pro běžný domácí trénink je dostatečný motor s výkonem okolo 2 HP.

Vězte, že rychlost, které je běžec na páse schopen dosáhnout, je ovlivněna výkonem motoru, šířkou běžeckého pásu a samozřejmě také vlastní váhou konkrétního běžce. Čím je sportovec těžší a čím vyšší rychlosti chce dosáhnout, tím vyšší výkon motoru k tomu potřebuje.

KOLIK UNESE

Nosnost běžeckého trenažeru je jedním z prvních parametrů, o který byste se před koupí měli zajímat. U každého trenažeru najdete informaci o maximální možné hmotnosti uživatele, kterou deklarují všichni výrobci.

Aby byla zaručena dlouhá životnost vašeho nového běžeckého trenažeru, měli byste si vybrat takový stroj, jehož hodnota maximální hmotnosti bude přibližně o 30 procent vyšší, než je hmotnost sportovce, pro kterého je trenažér určen. V praxi to tedy znamená, že pro běžce s hmotností 90 kilogramů je ideální běžecký pás s nosností 120 kilogramů.

Nosnost základních modelů běžeckých pásů je zpravidla 100 kilogramů, u modelů vyšší třídy se nosnost postupně navyšuje až na 180 kilogramů.

ODPRUŽENÍ BĚŽECKÉ PLOCHY

Odpružení běžecké plochy je technický ukazatel, který úzce souvisí s nosností, potažmo s hmotností uživatele. Odpružení běžeckého pásu je pro sportovce velmi podstatné, protože tlumí nárazy chodidla při kontaktu s pásem a tlumí hlučnost.

Kvalitní odpružení je velmi důležité hlavně z hlediska ochrany pohybového aparátu každého sportovce, minimalizuje poškozování kloubů, ke kterému dochází například při běhání na tvrdém povrchu v exteriéru. Kvalita odpružení běžeckého trenažeru se výrazně promítá do jeho konečné ceny.

Běžecké trenažery spadající do nejlevnější cenové kategorie odpružení zpravidla nemají vůbec, a proto jsou určeny víceméně jen pro chůzi. U levnějších běžeckých pásů je odpružení zajištěno uložením běžecké plochy na gumovou podložku.

U běžeckých trenažerů vyšší třídy je běžecká deska uložena na speciálních gumových blocích a navíc je odpružena i celá konstrukce rámu, do které je běžecká plocha zasazena.

SKLON A ÚHEL

Dalším důležitým parametrem, který byste při výběru nového běžeckého trenažeru měli zohlednit, je sklon neboli úhel běžecké plochy, díky kterému je možné napodobit běh či chůzi v reálném terénu, například běh do kopce.

Sklon běžecké plochy se udává v procentech a obvykle se pohybuje v rozmezí od 0 do 20 %, přičemž pro domácí běžecké pásy je nejběžnější hodnota 0 až 10 %.

Nastavení konkrétního stupně sklonu je možné provádět ručně nebo elektronicky.

U manuálního způsobu nastavení to tedy znamená, že před provedením změny je nutné z pásu sestoupit, provést požadovanou změnu a znovu na pás nastoupit, což není příliš pohodlné. Nejběžněji je u těchto typů pásů možné nastavit pouze tři různé stupně sklonu.

Pro ty z vás, kteří hodlají na běžeckém trenažeru trénovat často, doporučujeme zvolit modernější a dražší běžecký pás, který má k dispozici elektronické nastavování sklonu, jenž je mnohem komfortnější a provádí se buď na displeji, nebo na madlech trenažeru. Elektronické nastavení sklonu vám umožní změnu sklonu i uprostřed běhu.

Běžecké trenažery, které disponují digitálním ovládáním, jsou schopné sklon trati měnit automaticky, na základě vámi předem vybraného programu.

NA VELIKOSTI ZÁLEŽÍ

Velikost běžecké plochy je velmi důležitý ukazatel, na který byste při výběru nového stroje v žádném případě neměli zapomenout. Čím je plocha větší, tím lépe a pohodlněji se vám bude běhat. Toto je důležité hlavně v případě intenzivního běhu. Kromě toho vám větší plocha pomůže eliminovat některá zranění. Pokud zvolíte pás o nedostatečné šířce, budete při pohybu limitování tím, že budete nuceni svůj pohyb neustále kontrolovat, aby nedošlo k pádu a zbytečnému úrazu.

Délka běžecké plochy se obvykle pohybuje v rozmezí 115 až 165 centimetrů, šířka má zpravidla rozpětí 40 až 60 centimetrů. Při dostatečné šířce běžecké plochy se nemusíte při běhu tolik soustředit na to, abyste nevybočili a nepřivodili si zranění.

Pro domácí běžecký trenažer jsou za dostatečné a bezpečné považovány následující hodnoty. Délka by měla dosahovat minimálně 120 centimetrů a šířka by měla být alespoň 42 centimetrů.

JE TO MAZÁK!

Mazání a údržba běžecké plochy obecně je důležitá a nezbytná pro její správný, bezproblémový chod a dlouhou životnost. Běžecká plocha se během používání mechanicky namáhá, dochází k jejímu tření o podkladové desky a rotační válce, proto je nutné ji pravidelně promazávat olejem. Podrobnou informaci o tom, jak často a jakým způsobem promazávaní provádět, najdete v manuálu ke konkrétnímu běžeckému trenažeru.

OVLÁDÁNÍ

Ovládání prakticky všech běžeckých trenažerů dnes už probíhá digitálně prostřednictvím displeje.

LCD displej je v současné době součástí již téměř všech běžeckých trenažerů. Slouží ke zobrazování všech vašich tréninkových hodnot, jako jsou čas, tepová frekvence, množství spálených kalorií a další informace. Prostřednictvím displeje si uživatel rovněž volí přednastavené programy, popřípadě vytváří programy vlastní.

Modernější a dražší běžecké pásy pak disponují displeji plnobarevnými, které jsou schopny zobrazit podstatně více informací, než displeje obyčejné. Navíc je možné tento typ LCD displejů propojit například s MP3 a MP4 přehrávači a podobnými zařízeními.

MĚŘENÍ TEPU

Stanovení tepové frekvence je parametr, který je velmi důležitý a podstatný pro každého sportovce.

Běžecké pásy jsou většinou vybaveny dotykovým snímačem, který se nachází na madlech pásu a na který stačí pro změření tepu pouze přiložit dlaně. Přibližně po uplynutí jedné minuty se na displeji zobrazí hodnota vaší tepové frekvence.

Některé typy běžeckých pásů jsou za účelem měření tepové frekvence vybaveny ušními snímači. Ušní snímače jsou relativně nepřesné, ale orientační hodnotu vám poskytnou.

Pokud chcete získat opravdu přesné informace o vaší tepové frekvenci, doporučujeme vám hrudní pás, který tento údaj přenáší do počítače nacházejícího v běžeckém trenažeru. V takovém případě si ale musíte pořídit běžecký trenažer, který má ve své výbavě přijímač pro hrudní pás.

KAM S NÍM

Běžecké trenažery určené pro domácí, popřípadě klubové použití, nabízejí svým uživatelům možnost snadné manipulace a jednoduchého uskladnění. Ve většině případů je běžeckou plochu po použití možné sklopit do vertikální polohy, čímž minimalizujete nároky prostor a běžecký pás snadno uskladníte.

Ani manipulace a následný přesun běžeckého pásu na jiné místo nejsou  náročné, protože se tak děje s pomocí koleček, která jsou umístěna na jeho podvozku. Bez koleček by to bylo mnohem složitější, protože váha motorového běžeckého trenažéru se obvykle pohybuje okolo 100 kilogramů.

CO NA TO PENĚŽENKA

Ceny běžeckých trenažerů se liší. Obecně platí, že cena by měla odpovídat kvalitě a množství funkcí, které daný trenažer uživateli nabízí. Výši cenu samozřejmě ovlivňuje i značka a renomé výrobce.

Kvalitní běžecký pás určený pro domácí trénování je možné pořídit za cenu pohybující se okolo deseti tisíc korun. Cena profesionálních běžeckých trenažerů je pochopitelně mnohonásobě vyšší.

TOP ZNAČKY

Z pohledu konkrétní značky a výrobce, které jistě hrají při výběru produktu také důležitou úlohu, vám doporučujeme produkty tuzemských značek Acra a Master. Jsme přesvědčeni, že s běžeckými trenažery těchto značek budete plně spokojeni a že s jejich pomocí dosáhnete kýžených výsledků.

Acra

Výrobky domácí značky Acra se na trhu objevují už déle než dvacet pět let a za tuto dobu si značka vybudovala silné postavení v konkurenci ostatních výrobků spadajících do stejné kategorie, do kategorie sportovních potřeb.

Master

Tuzemská společnost Master Sport sídlící v Ostravě, je poměrně mladá firma, jejíž úplné začátky spadají do roku 2004. Nejprve se jednalo o fyzickou osobu provozující internetový obchod s fitness zbožím, později došlo k rozšíření na velkoobchodní prodej a před jedenácti lety, v roce 2007 vznikla společnost s ručeným omezením.

Sortiment této společnosti je velmi široký. V jejich nabídce najdete fitness posilovací stroje a vybavení, bazény s příslušenstvím, vše pro turistiku a outdoor a celou řadu dalších sportovních potřeb.

Své zboží si společnost Master Sport nechává vyrábět pod značkami MASTER® (fitness zboží) a MASTERJUMP® (trampolíny a příslušenství), na tyto značky vlastní ochranné známky. Mimo to společnost Master Sport zastupuje některé další značky, jako jsou Sponeta, Donic, Enebe, King Camp a Spartan Sport.





Nakupka.cz - Zahrada, Dílna, Bílé elektro, Audio - Video, Autodoplňkyvše pro vaši domácnost
Nákupní košík
je zatím prázdný

V košíku zatím nemáte žádné produkty.


Rádi vám s výběrem pomůžeme info@nakupka.cz.

Můžete také využít některý z naších vyhledávačů:

↑ Nahoru