Povinné ručení – cena, srovnání, zrušení

Pojištění

Silniční provoz s sebou přináší každodenní výzvy a také různá pravidla a povinnosti, které mají za cíl zajistit bezpečnost všech účastníků. Jednou z klíčových součástí těchto opatření je povinné ručení, které slouží k pokrytí škod způsobených vozidlem jiným účastníkem provozu. Co je povinné ručení, k čemu slouží, proč si jej sjednat a na kolik řidiče ročně vyjde?

Povinné ručení musí být ze zákona sjednané pro každé vozidlo, které je provozováno na silničních komunikacích. Jeho cena se však může výrazně lišit podle pojišťovny, typu vozu i samotného řidiče. Kdo chce tedy na pojistce ušetřit, měl by vědět, jak se cena počítá, na čem závisí a v čem mohou pomoci online kalkulačky a srovnávače pojištění.

Neméně důležité je i správné načasování zrušení nebo změny pojišťovny. Zákon stanovuje přesná pravidla a lhůty, jejichž nedodržení může vést k nečekaným komplikacím. Kromě ceny hraje roli i rozsah připojištění či kvalita asistenčních služeb. Jak si vybrat to nejlepší povinné ručení?

Shrnutí článek

Povinné ručení musí mít ze zákona sjednané každé vozidlo provozované na pozemních komunikacích.

Hlavní funkcí povinného ručení je hradit škody způsobené třetím stranám v důsledku dopravní nehody.

Nesjednání povinného ručení je v České republice přestupek, který může být penalizován do výše až 50 000 Kč.

Cena povinného ručení se liší mimo jiné i dle typu či využití vozu, dále i dle samotného řidiče.

Výpověď z povinného ručení lze podat v několika situacích, vždy je však nutné ji doručit pojišťovně písemně.

Co je to povinné ručení a proč je povinné?

Povinné ručení, oficiálně nazývané jako pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, je zákonem daná pojistka, kterou musí mít sjednanou každý majitel vozidla, pokud ho chce provozovat na pozemních komunikacích. Smyslem povinného ručení není chránit samotného řidiče (jako je tomu u havarijního pojištění), nýbrž pokrýt škody, které může způsobit někomu jinému – ať už na zdraví, majetku či životě.

Hlavní funkcí povinného ručení je tedy hradit škody způsobené třetím stranám (osobám, vozidlům nebo majetku) v důsledku dopravní nehody, tedy léčebné náklady, náklady na opravu škod na vozidlech nebo majetku, nebo v některých případech i náhrady za morální újmu.

Význam povinného ručení spočívá v tom, že chrání ostatní účastníky silničního provozu před nečekanými náklady v případě, že jsou poškozeni v důsledku chyby nebo nehody způsobené jiným řidičem. Bez povinného ručení by majitelé vozidel byli nuceni nést zodpovědnost za všechny náklady spojené se škodami, které způsobili, což by pro ně mohlo být finančně velmi náročné.

Povinnost sjednat si povinné ručení vychází ze zákona č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Důvod je jednoduchý – i drobná nehoda může znamenat statisícové nebo milionové náklady a bez povinného ručení by tyto náklady musel viník hradit ze svého, což by pro většinu řidičů bylo likvidační.

Povinné ručení tedy ve zkratce funguje jako jistota pro všechny účastníky silničního provozu, kdy poškozený dostane odškodnění a viník nebude čelit obrovským výdajům.

Jaké následky s sebou nesjednání povinného ručení nese?

Nesjednání povinného ručení je v České republice přestupek, který může mít pro majitele vozidla vážné finanční i právní důsledky. S jakými následky se lze u nesjednaného povinného ručení setkat?

  • pokuta od České kanceláře pojistitelů (ČKP)
  • povinnost zaplatit škodu způsobenou nepojištěným vozidlem
  • sankce a úroky
  • omezení provozu vozidla

Pokud se při kontrole zjistí, že vozidlo není pojištěné, hrozí provozovateli vozidla pokuta ve výši až 50 000 Kč, k tomu navíc i vyřazení vozidla z provozu. Přesná výše pokuty závisí na době, po kterou vozidlo nebylo pojištěno, mohou se k ní připočítat i úroky a náklady na vymáhání škody ze strany pojišťovny či poškozeného.

Pokud navíc řidič způsobí s nepojištěným vozidlem dopravní nehodu, bude muset veškeré škody uhradit z vlastní kapsy. Tyto náklady mohou snadno přesáhnout statisíce až miliony korun, astronomické mohou být zejména při zraněních nebo škodách na cizím majetku.

Cena povinného ručení – kolik pojištění stojí?

Cena povinného ručení je jedním z klíčových faktorů, které ovlivňují rozhodnutí řidičů při výběru pojistky. Cena povinného ručení může být ovlivněna hned několika faktory – zde jsou uvedeny některé z nich:

  • typ a stáří vozidla
  • výkon motoru
  • místo bydliště
  • historie řidiče
  • používání vozidla
  • volitelné limity
  • slevy a bonusy
  • konkurence na trhu

Starší vozidla nebo vozidla s nižšími bezpečnostními standardy mohou mít vyšší ceny povinného ručení, a to především z toho důvodu, že je u nich vyšší pravděpodobnost dopravní nehody. Stejně tak mohou cenu zvýšit i volitelná krytí či vyšší limity krytí, které však zároveň mohou poskytnout lepší ochranu a komfort v případě nehody.

Také sportovní auta a vozidla s vyšším výkonem motoru bývají většinou dražší kvůli vyššímu riziku nehod a větší škodovosti v případě nehody. Výslednou částku může výrazně ovlivnit i účel, pro který je vozidlo využíváno – jinou cenu mohou zaplatit řidiči využívající auto pro osobní účely, jinou pak podnikatelé.

Pojmy jako povinné ručení cena a povinné ručení cena za rok však zdaleka nezávisí jen na vozidle. Velkou roli zde hraje i samotný provozovatel vozidla. Cenu může ovlivnit např. to, kde provozovatel žije, zda se dopustil nějakých přestupků či zda již v minulosti boural.

Například ve městech nebo oblastech s vyšším výskytem nehod a krádeží může být cena vyšší. Naopak řidičům s čistou a beznehodovou historií obvykle pojišťovny nabízejí slevy či bonusy, které mohou cenu povinného ručení výrazně snížit.

A jak je na tom povinné ručení cena za rok? Průměrná roční cena povinného ručení činila v roce 2024 4 144 Kč. Zda člověk za své povinné ručení zaplatí částku v jednotkách či desítkách tisíc korun, závisí čistě na individuálních parametrech vozidla a jeho provozovatele. Pro lepší přehled, jak bude vypadat cena povinného ručení za rok 2025, se vyplatí využít online kalkulačku povinného ručení.

Cena povinného ručení se liší mimo jiné i dle typu či využití vozu.
Cena povinného ručení se liší mimo jiné i dle typu či využití vozu.

Srovnání povinného ručení podle SPZ

Srovnání povinného ručení podle SPZ (státní poznávací značky) je klíčovým krokem při výběru správné pojistky. Různé společnosti nabízejí různé balíčky a možnosti pokrytí, a proto je důležité porovnat nabídky a najít tu nejvhodnější. Při porovnání povinného ručení podle SPZ je třeba brát v úvahu jak cenu, tak i rozsah krytí, spokojenost zákazníků a další faktory.

Online srovnání pojištění podle SPZ umožňuje personalizované nastavení pojistného krytí na základě konkrétního vozidla a jeho historie nehod. Pojištění podle SPZ může přinést výhody v podobě nižších cen pro řidiče a lepšího přizpůsobení pojistky konkrétním potřebám.

Kdy se vyplatí srovnat si nabídky online?

  • při koupi nového nebo ojetého auta
  • při výročí stávající smlouvy
  • po zdražení od pojišťovny
  • při změně životní situace
  • pokud řidič jezdí bez nehod

Online srovnání je nezávazné a zdarma, takže jde o rychlý způsob, jak mít přehled o aktuálních cenách a podmínkách, aniž by si člověk musel výslednou pojistku okamžitě sjednat či za srovnání platit.

Jak online srovnávače fungují?

Srovnání povinného ručení podle registrační značky vozidla funguje tak, že online kalkulačka nebo srovnávač si z dostupných databází stáhne údaje o konkrétním automobilu. Díky tomu už žadatel nemusí ručně zadávat technické parametry vozu (např. objem motoru, výkon, rok výroby, palivo apod.). Stačí zadat SPZ a systém si všechny potřebné informace doplní sám.

Na základě těchto údajů pak systém vyhotoví nabídky od vícero pojišťoven a předloží je zájemci najednou ve formě srovnávacího seznamu či tabulky. Řidiči si tak mohou ověřit, který poskytovatel jim nabídne skutečně to nejvýhodnější v poměru cena/výkon.

Změna a zrušení povinného ručení

V mnoha případech se ukáže, že stávající povinné ručení není zdaleka tak výhodné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Při online srovnání člověk často zjistí, že u konkurence by za stejné podmínky zaplatil méně, nebo by za stejnou cenu získal vyšší limity plnění či širší asistenční služby. V takové situaci přichází na řadu změna pojišťovny.

Povinné ručení lze zrušit a přejít k jiné pojišťovně hned několika způsoby. Nejčastější variantou je výpověď smlouvy 6 týdnů před jejím výročím – pokud člověk termín promešká, pojištění se mu automaticky prodlouží na další rok.

Zákon však ukládá i další možnosti, kdy lze zrušit povinné ručení okamžitě:

  • při prodeji vozidla
  • při vyřazení vozidla z evidence
  • při odcizení vozidla
  • v případě zvýšení pojistného ze strany pojišťovny
  • v případě pojistné události
  • do dvou měsíců od uzavření smlouvy

Ať už řidič podává výpověď z povinného ručení z jakýchkoli důvodů, vždy je nutné výpověď doručit pojišťovně písemně. Samotný přechod k jiné pojišťovně je pak jednoduchý – stačí mít potvrzení o zániku původního pojištění a sjednanou novou smlouvu. Vyplatí se proto sledovat nabídky pravidelně a nebát se změny, která může přinést úsporu i několik tisíc korun ročně.

Cena povinného ručení se liší mimo jiné i dle typu či využití vozu, dále i dle samotného řidiče.
Cena povinného ručení se liší mimo jiné i dle typu či využití vozu, dále i dle samotného řidiče.

Kdy sjednat povinné ručení u auta z dovozu nebo ze zahraničí?

Pokud si někdo pořídí vůz z dovozu, je sjednání povinného ručení naprosto nezbytnou podmínkou k jeho provozu na českých silnicích. Povinné ručení je třeba mít sjednané už při registraci vozidla v ČR, tedy dříve, než auto dostane českou registrační značku. Bez platné pojistky totiž vozidlo nelze ze zákona zapsat do registru vozidel.

V praxi to probíhá tak, že při registraci dovezeného vozu je nutné úředníkovi doložit technickou dokumentaci, doklady o zaplacení poplatků a zelenou kartu od pojišťovny, která potvrzuje uzavřené povinné ručení. Pojištění lze sjednat na VIN kód vozidla, a to ještě před vydáním českých SPZ.

Pokud vůz přijíždí do Česka po vlastní ose a ještě nemá sjednané české povinné ručení, je nutné využít tzv. hraniční pojištění. To platí pouze po omezenou dobu a slouží k tomu, aby se vozidlo mohlo legálně dopravit do místa registrace a majitel si mezitím stihl sjednat klasické povinné ručení u české pojišťovny.

Povinné ručení vs. havarijní pojištění – čím se liší?

Povinné ručení a havarijní pojištění patří k nejčastěji uzavíraným pojistným produktům spojeným s automobilem. Na první pohled se mohou zdát podobné, jelikož obě kryjí škody související s provozem vozidla. Rozdíl mezi nimi je však zásadní – liší se totiž především v tom, koho a co vlastně chrání.

Povinné ručení je, jak už název napovídá, zákonem stanovená povinnost. Každé vozidlo registrované v ČR musí mít sjednáno povinné ručení, jinak nesmí na silnici. Tento typ pojištění kryje škody způsobené třetím osobám, kdy např. při nehodě zaplatí opravu cizího auta, léčebné výlohy zraněných nebo újmu na zdraví. Majitel vozidla tak chrání především sebe před vysokými nároky poškozených, nikoli své vlastní auto.

Havarijní pojištění je dobrovolné a slouží k ochraně samotného vozidla pojistníka. Umožňuje získat náhradu za škody vzniklé na vlastním vozidle, např. při nehodě, krádeži, vandalismu nebo živelní pohromě. Řidič tak může mít jistotu, že v případě poškození nebude muset hradit náklady na opravu či nové vozidlo z vlastní kapsy.

Laicky řečeno, povinné ručení chrání ostatní, kdežto havarijní pojištění chrání řidiče a jeho auto. Přestože je jedna z pojistek povinná a druhá dobrovolná, v praxi si lidé často sjednávají obě dohromady, aby měli jistotu, že jejich ochrana bude skutečně kompletní a jen tak něco je nepřekvapí.

© 2025 Nakupka.cz | Nakódoval Leoš Lang