TomTom – co vyrábí a jaká je jeho historie

Značky

TomTom N.V. je nizozemský nadnárodní vývojář a tvůrce lokalizačních technologií a spotřební elektroniky. Společnost TomTom byla založena v roce 1991, sídlí v Amsterdamu a v roce 2004 uvedla na trh svou první generaci satelitních navigačních zařízení. Od roku 2019 má společnost více než 4 500 zaměstnanců po celém světě a působí ve 29 zemích v Evropě, Asii a Tichomoří a v Americe.

Společnost byla založena v Amsterdamu v roce 1991 jako Palmtop Software Corinne Vigreux, Peterem-Fransem Pauwelsem a Pieterem Geelenem.

Společnost se zaměřovala na software pro firemní kapesní zařízení, než se zaměřila na spotřebitelský trh a v roce 1996 vydala první software pro plánování tras pro mobilní zařízení.

Software byl vyvíjen především pro zařízení Psion a společnost byla koncem 90. let jedním z největších vývojářů softwaru Psion. Společnost Palmtop také spolupracovala se společností Psion na vývoji softwaru EPOC32. software byl vyvíjen také pro zařízení Palm a Windows CE.

V roce 1999 opustil manžel Vigreuxové Harold Goddijn společnost Psion Netherlands, pro kterou TomTom vyráběl software a kde Vigreuxová dříve působila jako obchodní ředitelka, a nastoupil do společnosti TomTom. Předtím do společnosti TomTom investoval. V roce 2001 se značka společnosti změnila na TomTom, přičemž do roku 2003 se změnil i její právní název.

Dne 27. května 2005 vstoupila společnost TomTom na amsterdamskou burzu cenných papírů, přičemž hodnota společnosti dosáhla téměř 50 milionů eur.

V září 2005 TomTom koupil společnost Datafactory AG, poskytovatele telematických služeb se sídlem v Lipsku. Datafactory AG zaměstnávala přibližně 30 lidí a v roce 2004 dosáhla obratu přibližně 5 milionů eur a malého čistého zisku.

V lednu 2006 společnost TomTom koupila britskou společnost Applied Generics, čímž vznikla společnost TomTom Traffic. V roce 2008 společnost TomTom koupila za 2,9 miliardy eur společnost Tele Atlas, výrobce digitálních map.

V roce 2010 vytvořila reklamu s nápisem „Nejste zaseknutí v zácpě. You are traffic.“ Její fotografie se hojně šířila po internetu. Stala se meme, často s jinými obrázky a někdy mírně přeformulovaná.

Dne 11. června 2012 byla na akci k předběžné verzi systému iOS 6 společnosti Apple oznámena společnost TomTom jako hlavní poskytovatel mapových podkladů pro přepracovanou aplikaci „Mapy“ systému iOS 6 společnosti Apple, která nahradila Mapy Google.

V roce 2014 společnost TomTom navázala partnerství s koncernem Volkswagen v rámci společného výzkumu systémů vysoce automatizovaného řízení (HAD).

Společnost TomTom podepsala smlouvy o poskytování svých navigačních zařízení několika výrobcům automobilů, včetně společností Volkswagen Group, Daimler, Toyota a dalších.

Koncem roku 2015 společnost TomTom prodloužila smlouvu se společností Apple a podepsala novou smlouvu se společností Uber, v rámci které aplikace pro řidiče Uberu využívá mapy a dopravní data TomTom ve 300 městech po celém světě. V květnu 2018 společnost TomTom uvedla na trh nové přenosné navigační zařízení TomTom Go Camper, které má uspokojit požadavky uživatelů karavanů a obytných vozů.

V lednu 2018 čelila společnost kritice za oznámení, že již nebude poskytovat aktualizace map pro některá zařízení. Uvedla také, že „životnost“ znamená „dobu použitelnosti“ zařízení.

V roce 2020 společnost uzavřela dohodu s čínskou společností Huawei o používání map v chytrých telefonech Huawei, které nahradí Mapy Google.

Konkurence společnosti TomTom

Společnost TomTom je významným hráčem na trhu navigačních systémů již mnoho let. Jejich produkty jsou známé pro svou kvalitu a spolehlivost, a proto mají silnou pozici na trhu. Nicméně, konkurence v oblasti navigačních systémů je silná a společnost TomTom se musí neustále snažit, aby si udržela své postavení.

Konkurenti společnosti TomTom vycházejí z různých oblastí. Jednou z hlavních konkurenčních firem je americký gigant Garmin, který se také specializuje na výrobu navigačních zařízení. Garmin je známý pro svou širokou škálu produktů, které zahrnují navigační systémy pro automobile, lodě, letadla a další. Jejich produkty jsou často považovány za přímou konkurenci TomTomu, protože obě společnosti nabízejí podobné funkce a možnosti.

Další významným konkurentem je také Google se svým navigačním systémem Google Maps. V posledních letech se Google Maps stal velmi populárním, především díky svým bezplatným mapám a navigačním funkcím. Google je schopen získat přesná data díky velkému množství uživatelů, kteří sdílejí informace o dopravě a dalších faktorech ovlivňujících cestování. Tato konkurence je pro TomTom značnou výzvou, protože Google má rozsáhlou uživatelskou základnu a může poskytovat silnou konkurenční sílu.

Na trhu jsou také další menší konkurenti, jako například Sygic, který se specializuje na navigační systémy pro mobilní telefony. Sygic nabízí podobné funkce jako TomTom, ale často za nižší ceny. To může být pro některé zákazníky atraktivní alternativa k TomTomu.

TomTom se snaží udržet si konkurenceschopnost prostřednictvím inovací a rozšiřování své nabídky. Společnost se zaměřila na rozvoj navigačních systémů určených pro dopravní prostředky veřejné dopravy a na vylepšení svých softwarových a mapových technologií. TomTom také spolupracuje s automobilovými výrobci, aby integroval své navigační systémy přímo do vozidel.

Výzvou pro společnost TomTom je také rostoucí popularita mobilních navigačních aplikací, které jsou často nabízeny zdarma. Mobilní aplikace, jako například Waze či Apple Maps, se stále více rozšiřují a nabízejí spolehlivou navigaci a informace o dopravě. TomTom se tak musí zaměřit na poskytování přidané hodnoty a unikátních funkcí, které je odliší od těchto bezplatných aplikací.

V konkurenčním prostředí je pro společnost TomTom klíčové neustále sledovat a analyzovat trh a preference zákazníků. Musí také investovat do výzkumu a vývoje, aby si udržela technologický náskok a nabízela inovativní a konkurenceschopné produkty.

I přes silnou konkurenci na trhu má společnost TomTom nadále solidní část trhu a udržuje si svou pozici díky své renomé, kvalitním produktům a široké škále nabídek. Avšak není možné ignorovat konkurenci, která neustále inovuje a přichází s novými funkcemi a službami.

Společnost TomTom musí být schopna reagovat na nové trendy a potřeby zákazníků. To znamená nejen vylepšování existujících produktů, ale také hledání nových obchodních příležitostí a rozšiřování portfolia. Například, TomTom by mohl posílit své partnerství s automobilovými výrobci a nabídnout integrované navigační systémy přímo ve vozidlech.

Je důležité si uvědomit, že konkurence je zdravá a stimuluje inovaci. Společnost TomTom by měla být motivována konkurencí a brát ji jako výzvu, která jí pomáhá růst a zlepšovat se. Její dlouholeté zkušenosti a dobré jméno na trhu jsou silným základem pro úspěch, ale neustálá adaptace a inovace jsou klíčové pro udržení a rozšiřování svého podílu na trhu.

V současném konkurenčním prostředí je konkurence společnosti TomTom nevyhnutelná. Nicméně, pokud se společnost bude nadále zaměřovat na přínosy pro zákazníky prostřednictvím inovací a kvalitních produktů, může si udržet svou pozici na trhu a těžit z příležitostí, které konkurence přináší.

© 2024 Nakupka.cz | Nakódoval Leoš Lang