Dolce & Gabbana

Značky

Dolce & Gabbana je italský luxusní módní dům založený v roce 1985 v Legnanu italskými návrháři Domenicem Dolcem a Stefanem Gabbanou.

Seznámili se v roce 1982 v milánském klubu a navrhovali pro módní značku Giorgio Correggiari.

V roce 1983 založili návrhářské poradenské studio pod názvem „Dolce & Gabbana“. svou první dámskou kolekci představili v roce 1985 v Miláně, kde o rok později otevřeli svůj obchod.

V roce 1987 představili Dolce & Gabbana dámskou módní přehlídku SS 1988 s názvem Il Gattopardo/The Leopard line a v roce 1989 začali navrhovat spodní prádlo a plavky.

Dolce & Gabbana začali vyvážet své výrobky do Japonska a dalších zemí včetně Spojených států, kde v roce 1990 založili vlastní showroom. V roce 1990, ve stejném roce, kdy představili svou pánskou kolekci pro rok 1991/1992, uvedli na trh také svůj první parfém Dolce & Gabbana.

V roce 1991 získali cenu Woolmark a v roce 1993 cenu Perfume’s Academy „Nejženskější vůně roku“ za vůni Dolce & Gabbana Parfum.

Koncem 90. let 20. století se tržby společnosti pohybovaly kolem 500 milionů USD a v roce 2003 dosáhly jejich příjmy 633 milionů USD. V roce 2005 činil jejich obrat 600 milionů eur.

Rané kolekce

Značka Dolce&Gabbana se zrodila na přehlídce dámské módy v Milano Collezioni v sekci New Talents. Kolekce SS 1986 nesla název Geometrissimo spolu s pěti dalšími nadějnými italskými značkami v rámci milánského týdne módy.

Oba neměli dostatek peněz na to, aby si najali modelky nebo pro ně zajistili doplňky, a tak požádali o pomoc své přátele. Modelky (jejich kamarádky) jednoduše nosily své osobní věci, které doplňovaly oblečení. Jako kulisu použili prostěradlo, které si Dolce přinesl z domova.

V březnu 1986 Dolce & Gabanna vydali svou první kolekci Woman FW 1986/1987 z vlastní produkce s názvem Donne Vere/Real Women . název kolekce byl částečně způsoben účastí místních žen jako modelek na molu.

Prodeje jejich první kolekce byly natolik neuspokojivé, že Gabbana zrušil objednávku látek, kterou zadali pro vytvoření druhé kolekce. Dolceho rodina jim však nabídla pomoc s úhradou nákladů, když je o Vánocích navštívili na Sicílii, přičemž shodou okolností společnost vyrábějící látky nedostala oznámení o zrušení včas, takže látka pro ně byla po návratu připravena zpět v Miláně.

Další kolekci vyrobili v roce 1986. V roce 1990 značka otevřela svůj první dámský butik v milánské ulici Via Sant’Andrea. 11] Michael Gross o jejich třetí kolekci v rozhovoru z roku 1992 napsal: „Byly tajemstvím, které znala jen hrstka italských módních redaktorů.

Jejich několik málo modelů se převlékalo za vratkým paravánem. Své kolekci kousků z triček, bavlny a elastického hedvábí říkali Transformation.“ (Přeměna).

Oděvy z této kolekce byly dodávány s návodem na sedm různých způsobů, jak lze daný kousek nosit v outfitu, protože nositelka mohla pomocí suchých zipů a patentek měnit tvar oděvu.

Jejich čtvrtá kolekce byla první, která výrazně ovlivnila italský módní trh. V této kolekci Dolce čerpal ze svých sicilských kořenů.

Reklamní kampaň kolekce nafotil fotograf Ferdinando Scianna na Sicílii a na černobílých snímcích[15][16] inspirovaných italskou kinematografií 40. let se objevila nizozemská modelka Marpessa Hennink.

Ve využívání italské kinematografie jako inspirace pokračovali i v páté kolekci, v níž se inspirovali dílem režiséra Luchina Viscontiho a jeho filmem Leopard[11].

Jeden z kousků z jejich čtvrté kolekce byl módním tiskem označen jako „Sicilské šaty“ a autor Hal Rubenstein jej označil za jedny ze 100 nejvýznamnějších šatů, které kdy byly navrženy. Jsou považovány za nejreprezentativnější kousek této éry značky.

Rubenstein tento kousek v roce 2012 popsal slovy: „Sicilské šaty jsou esencí značky Dolce & Gabbana, jejím sartoriálním prubířským kamenem. Šaty si berou příklad ze skluzavky – ale je to skluzavka, která zdobila Annu Magnani, a je to silueta, která zdobila Anitu Ekberg, Sophii Loren [a tak dále].

Ramínka těsně přiléhají k tělu stejně jako ramínka podprsenky; výstřih vede rovně napříč, ale je nejméně dvakrát překřížen, jednou na každé straně, aby pohladil každé ňadro, a uprostřed, aby se setkal s vyhrnutým vyhrnutím, které jemně tlačí nahoru.

Kalhotky nesklouzávají jen tak dolů, ale přicházejí v pase, aby pevně, ale ne příliš těsně držely postavu, a pak se rozšiřují, aby zdůraznily boky, jen aby u kolen spadly s mírným zúžením, které zaručí, že se boky při chůzi nositelky pohupují.“

V roce 1987 uvedly na trh samostatnou kolekční řadu úpletů[18] a v roce 1989 začaly navrhovat řadu spodního prádla a řadu plážového oblečení. O dva roky později uvedly na trh leopardí linii. V roce 1989 otevřeli Dolce & Gabbana svůj první obchod v Japonsku ve spolupráci se společností Kashiyama Co.

Své výrobky začali vyvážet do Spojených států, kde v roce 1990 založili vlastní showroom. V roce 1992, ve stejném roce, kdy představili svou pánskou kolekci, uvedli na trh také první kolekci „Dolce & Gabbana Pour Femme“, kterou vyráběla a distribuovala společnost Euroitalia[19].

V roce 1996 získali od Francouzské parfémové akademie „Oscar des Parfums“ za nejlepší mužský parfém, což bylo vůbec poprvé, kdy byl tento titul udělen italské značce. Ke konci devadesátých let se jejich tržby pohybovaly kolem 500 milionů dolarů a jen v roce 2003 jejich tržby dosáhly 633,2 milionu dolarů.

V roce 1990 uvedli na trh svou první pánskou kolekci. 20] V tomto roce také přestěhovali návrhářský dům do prvních oficiálních kanceláří a kromě původních oděvů začali navrhovat i šaty a další dražší kousky.

Jejich dámská kolekce pro jaro/léto 1990 odkazovala na mytologický obraz Rafaela a dvojice si začala budovat pověst oděvů posázených křišťály.

Dámská kolekce podzim/zima 1991 byla také ozdobena cetkami, včetně filigránových medailí a zdobených korzetů. Dámská kolekce podzim/zima 1992 pak byla inspirována stříbrným plátnem 50. let, i když kolekce stále obsahovala křišťálem zdobené body.

V roce 1991 byla jejich pánská kolekce oceněna cenou Woolmark Award za nejinovativnější pánskou kolekci roku, což je považováno za jejich první vstup do mezinárodního povědomí, když si Madonna na newyorskou premiéru filmu Truth or Dare: In Bed with Madonna v roce 1991 oblékla korzet z drahokamů a doprovodné sako od Dolce & Gabbana.

V roce 1993 pak duo spolupracovalo s Madonnou na návrhu více než 1500 kostýmů pro umělcovo mezinárodní turné Girlie Show na podporu jejího alba Erotica z roku 1992. 20] V jednom rozhovoru o kostýmech Madonna prohlásila: „Jejich oblečení je sexy se smyslem pro humor – stejně jako já.“

V roce 1994 bylo charakteristické dvouřadové sako domu pojmenováno „La Turlington“ podle modelky Christy Turlington. V témže roce společnost uvedla na trh svou druhou hlavní linii-D&G, linii zaměřenou na mladší jedince.

V roce 1996 byla přehlídka D&G přenášena pouze na internetu, nikoliv na molu, což byl experimentální krok směrem k novým médiím. V tomto roce Dolce & Gabbana také navrhl kostýmy pro film Romeo + Julie.

Dolce & Gabbana pokračovali ve spolupráci s Madonnou a v roce 2001 navrhli kostýmy pro její turné Drowned World Tour na podporu alba Music z roku 2000, navrhli také kostýmy pro mezinárodní turné Missy Elliott, Beyoncé a Mary J. Blige. V roce 1999 se dvojice objevila v pořadu The Oprah Winfrey Show na podporu zpěvačky Whitney Houston, která pořad využila k debutu kostýmů navržených Dolce & Gabbana pro její turné My Love Is Your Love, které módní a hudební kritici považovali za neobvykle riskantní.

Dvojice pokračovala v navrhování kostýmů pro hudební umělce i v průběhu roku 2000, včetně kostýmů pro turné Kylie Minogue Showgirl Homecoming.

Madonna se také podílela na reklamních kampaních Dolce & Gabbana v roce 2010. 24] V roce 2010 se Madonna stala členkou skupiny Dolce & Gabbana.

V roce 2000 se Dolce & Gabbana hodně inspirovala také fotbalovým sportem. V roce 2003 se pánská řada inspirovala především velkými světovými fotbalovými hvězdami, inspiraci od Dolce & Gabbana začaly čerpat i další formy umění. V roce 2003 umělec taneční hudby Frankie Knuckles prohlásil, že módní dům je „skvělým barometrem“ pro trendy v módě i hudbě.

Co se týče vlivu na svět designu, v roce 2002 korzety, které byly klíčovou součástí raných návrhů Dolce & Gabbana, oživilo jako trend mnoho hlavních evropských návrhářů.

V posledních letech začala společnost Dolce & Gabbana pořádat soukromé prohlídky svých nových kolekcí pro kupující, aby prodala své kolekce dříve, než se dostanou na veřejnost, a aby předešla kopírování svých návrhů firmami rychlé módy.

V roce 2005 činil jejich obrat 597 milionů eur, v roce 2006 se společnost vydala na novou cestu v oblasti doplňků a koženého zboží pro muže a ženy. Společnost se také pustila do kosmetiky, přičemž tváří reklamní kampaně se stala Scarlett Johansson.

V roce 2012 došlo ke sloučení značky D&G se značkou Dolce & Gabbana s cílem posílit hlavní linii. Poslední samostatnou kolekcí D&G byla kolekce jaro/léto 2012 předvedená v září 2011.

V roce 2005 časopis The New Yorker publikoval, že „Dolce a Gabbana se stávají pro dvoutisícovku tím, čím byla Prada pro devatenáctá léta a Armani pro léta osmdesátá -gli stilisti, jejichž citlivost definuje desetiletí.“

Co se týče osobních ocenění, v letech 1996 a 1997 byli Dolce & Gabbana vyhlášeni časopisem FHM návrháři roku. V roce 2003 časopis GQ jmenoval Dolce & Gabbana mezi svými „Muži roku“. Následující rok čtenáři britské Elle zvolili Dolce & Gabbana nejlepšími mezinárodními návrháři v rámci Elle Style Awards 2004.

19. června 2010 oslavili Dolce & Gabbana 20. výročí své značky na náměstí Piazza della la Scala a v Palazzo Marino v Miláně. Následující den se konala také veřejná výstava, jejíž součástí byla místnost, v níž bylo několik desítek televizorů nahodile naskládaných jeden na druhém a každý z nich ukazoval jinou kolekci z dvacetileté historie návrhářského domu.

Dolce&Gabbana

Dolce&Gabbana (píše se bez mezer, na rozdíl od názvu společnosti) se specializuje na luxusní zboží inspirované vysokým designem, je formálnější a „nadčasová“, reaguje na dlouhodobé trendy i sezónní změny. 40] V únoru 2010 bylo oznámeno, že americká zpěvačka Madonna navrhne kolekci slunečních brýlí s názvem MDG, která měla být uvedena na trh v květnu téhož roku. Nabízí také vůně pro muže a ženy. Příkladem je „The One“, což je parfém značky Dolce&Gabbana.

D&G

D & G byla mladší, křiklavější difuzní řada značky. Na rozdíl od Dolce&Gabbana prodávala D&G kromě oblečení také hodinky: hodinky vyráběly společnosti Naloni a Binda Group. V roce 2011 se Dolce&Gabbana rozhodl ukončit řadu D&G, aby mohl vložit „více síly a energie“ do svých ostatních kolekcí[41].

Další řady

Dolce & Gabbana vytvořila svatební kolekci, ale pouze v letech 1992 až 1998. Kolekce Dolce & Gabbana Home Collection – zahájená v roce 1994 – byla rovněž ukončena v roce 1999, s výjimkou unikátních kousků vytvářených pro prostory D&G. První dámská kolekce plážového oblečení vznikla v roce 1989, následovaná první pánskou kolekcí plážového oblečení v roce 1992. V roce 1998 uvedla společnost D&G na trh řadu brýlí a v roce 2000 řadu hodinek. V témže roce uvedla společnost D&G na trh kolekci pánského i dámského spodního prádla, oddělenou od kolekce spodního prádla Dolce & Gabbana. V roce 2001 uvedla na trh dětskou řadu D&G Junior. V roce 2006 uvedlo duo na trh řadu doplňků Anamalier s leopardím potiskem pro ženy a v roce 2007 uvedlo na trh řadu cestovních kufrů s krokodýlem pro muže. K dalším taškám, které dům vyrábí, patří tote bag Miss Sicily a taška „Dolce“, nabízená ve slaměné a kožené variantě.

V roce 2009 uvedli na trh svou první řadu barevné kosmetiky,[44] jejíž reklamní kampaní provázela Scarlett Johanssonová.[45] Koncem roku 2011 uvedli Dolce & Gabbana na trh svou první řadu jemných šperků,

Produkty

V roce 2006 Dolce & Gabbana spolupracoval se společností Motorola na výrobě mobilního telefonu Motorola V3i Dolce & Gabbana. V roce 2009 Dolce & Gabbana spolupracoval se společností Sony Ericsson na výrobě verze své řady mobilních telefonů Jalou s detaily z 24karátového zlata a logem návrhářského domu vyvedeným na společně navrženém kusu technologie. Společnost Dolce & Gabbana také spolupracovala se společností Citroën na společném návrhu verze jejich vozidla C3 Pluriel. V roce 2010 Dolce & Gabbana spolupracovala se společností Martini na výrobě „zlaté edice“ jejího vermutu. V roce 2010 se pak návrhářský dům spojil se zpěvačkou Madonnou a vydal společně navrženou řadu slunečních brýlí nazvanou MDG. V roce 2010 Dolce & Gabbana spolupracoval se zpěvačkou Madonnou na výrobě „zlaté edice“ jejího vermutu.

© 2022 Nakupka.cz | Nakódoval Leoš Lang